Köpeklerde Kanlı İshal (Parvovirus)

kopeklerde-kanli-ishal-parvovirus-1200x800.jpg

Parvovirus yani kanlı ishal köpeklerin bağırsak mukozasını etkilerken sindirim sistemi boyunca yayılır. Bağışıklık için önem arz eden beyaz kan hücrelerine zarar verirler.

kanlı ishal parvovirus ishal

Kanlı ishal köpeklerde sıkça görülen bulaşıcı viral enfeksiyondur. Köpeklerde kanlı ishal daha çok 1.5 aylık ile 6 aylık köpeklerde rastlanır. Kanlı ishal enfeksiyonunun temel belirtileri şiddetli kusma, kanlı veya kansız ishal, kilo kaybı ve iştah azalmasıdır. Parvovirus Nadiren ani kalp yetmezliğine sebep olabilmektedir. Ümraniye veteriner kliniği olarak sizlere kanlı ishalin köpekler üzerindeki semptomları ile birlikte tüm detaylarını anlatacağız.

Kanlı ishal daha çok Rottweiler, Doberman, Pit Bull,  Alman Kurdu ve Labrador Retriever ırklarında görülmektedir. Özellikle Rottweiler ve Doberman ırklarında çok çabuk ilerler.

Aşağıda şu başlıkları göreceksiniz.

Kanlı İshal Semptomlar

Görülen en temel semptom hızla artan ishaldir. Bu ishal normal olarak başlar bağırsak mukozasına verilen hasarla kanlı ishale dönüşür. Genellikle ağır koku yaymaktadır. Aynı zamanda yoğun kusma, iştahın düşmesi, durgunluk, ateş ve kilo kaybı semptomlar arasında yer alır. Bazen hipotermi(düşük vücut sıcaklığı) görülebilir.

Bağırsak mukozasına verilen hasarla birlikte besin ve su emilimi engellemekte böylece hasta hızla dehidre olmakta ve anemi ortaya çıkabilmektedir.

kanlı ishal parvovirus kusma

Basitçe üç önemli nokta şu şekildedir:

1. Hafif ve kanlı ishalle başlar.
  2. Ateş, karın ağrısı, kusma ve ağır kokulu ishal görülür.
  3. Halsizlik, iştahsızlık ve sıvı kaybı gözlemlenir.

Bazen benzer semptomlar nedeniyle mide ve bağırsak iltihabı ile karıştırılabilir. Bunun için kan testi yapılabilir.

Kanlı İshal Bulaşma

Parvovirus temas yoluyla kolaylıkla bulaşabilmektedir. Bu temas hastalıklı hayvanla olan temasla geçebileceği gibi hastalıklı hayvana ait kan, dışkı, idrar ve salya yoluyla da bulabilmektedir. Temas sonrası enfeksiyonun ortaya çıkması 3-14 günü bulabilir. Çünkü hastalığın kulukça süresi yaklaşık 10 gün sürmektedir. Dolaylı yoldan yapılan temasta hastalığı bulaştırmaya yeterlidir. Ayakkabınıza yapışmış bir dışkı veya idrardaki virüs ile evcil dostunuza kanlı ishal hastalığını bulaştırabilirsiniz.

Söz konusu virüs bulaştığı yerde 6 ay yaşayabilmektedir. Temas edilen her şey üzerinde örneğin mama kabı, ayakkabı, giysi gibi yerlerde 5-6 ay süreyle yaşayabilmektedir. Hasta hayvan dışkısında ise 1 sene canlı kalabilirler.

Parvovirus Tanı

Tanı içi test kitleri, hemogram genel muayene ve anamnez ile tanı yapılabilir. Özellikle aşısız bir köpek söz konusu ise kusma ve ishal önemli belirtidir.  Hemogram ile lenfopeni, anemi ve dehidrasyon sonuçları görülebilir. Test kitleri kullanılarak evcil hayvanın dışkısı ile parvovirus görülebilir.

Petopia ümraniye veteriner kliniğinde parvovirus için hızlı test kiti kullanmaktayız.

Kanlı İshal Tedavi

Kanlı ishali köpeklerde erkenden farketmek tedavi için çok önemlidir. Parvo virüsünün  büyük şehirlerde sık şekilde karşılaşılmaktadır. Bu yüzden bu konuda bilinçli olmak önemli ve erken teşhis ve tedavi için gereklidir. Erken teşhiste iyileşme oranı % 60-70’e kadar ulaşmaktadır.

kanlı ishal parvovirus iştahsızlık

Köpeklerde kanlı ishal hastalığı viral enfeksiyon olduğu için virüsu ortadan kaldıracak bir ilaç yoktur. Tedavi bağışıklık sistemi virüsü yok etmeye çalışırken vücut direncini artırmaya yönelik olur. Temel izlenen yol kaybedilen sıvıyı takviye etme ve ikincil enfeksiyonlara karşı antibiyotiklerle koruma sağlamaktır. Kanlı ishale yakalanmış köpeklerde kusma ve ishalle sıvı kaybı yaşanır. Serum desteği ile kaybedilen eloktrolit ve proteinleri kazandırmaya çalışılır. Tedavide vitaminler, kan durdurucu ilaçlar, probiyotikler, kusma kesiciler ve mide koruyucular yapılabilir.

Tedavi süreci yaklaşık olarak 2 hafta sürmektedir. 2 hafta boyunca tedaviye ara verilmemelidir.

Parvoviruse sahip köpeklerde ölüm oranı %70 civarında iken yavru köpeklerde bu oran daha fazladır. Parvovirusun ölüme sebep olan durumlar ise dehidrasyon, ikincil enfeksiyonlar, kanda fazlalaşan toksinler ve mukozal kanamalardır.

Kanlı ishal hastalığında köpeklerinizi güvenle ümraniye veteriner kliniği Petopia’ya teslim edebilirsiniz.

Kanlı İshal Korunma

Hastalığa önleyici olarak aşılar kullanılmakta ve aşılar bu korumayı büyük oranda başarmaktadır. Aşıların zamanında ve düzenli olarak yapılması en önemli unsurdur. Yavruluktan itibaren aşıların düzenli olarak yapılması şarttır. Doğum yapması düşünülen anne adayının hamilelik öncesinde karma aşısının yapılması önemlidir.

Anne sütünden yeni kesilmiş yavru köpekler sonraki 2 hafta boyunca parvoviruse karşı koruma sağlamaktadır. 2 aylığı geçen yavrularda 21 gün arayla karma aşısı büyük oranda koruma sağlar.

kanlı ishal parvovirus bitkinlik

Aşıları tamamlanmamış bir köpeğin dış ortamda gezdirilmesi başka hayvanlar ile temas etmesi çok tehlikelidir. Sahiplerinin de mutlak olarak aşısız hayvanlarla temas etmemesi gerekir. Bu temasta virüsleri evinize taşıyabilir ve köpeğinize bulaştırabilirsiniz. Özellikle ayakkabılarınıza evcil dostlarımızı temas ettirmemeliyiz.

Eğer yavru köpek sahiplenilecekse mutlaka en az 3 aylık ve annesi ile kendisinin aşıları yapılmış bir yavru köpek alınmalıdır.

Temizlik

Tedavi görmüş ve hastalığı atlamış köpekler 10 gün boyunca bu virüsü dışkıyla atmaya devam etmektedir. Bu 10 günlük süreçte temizliğe dikkat edilmelidir. Bu virüse karşı en etkili temizlik ürünü çamaşır suyudur. Fakat bu virüsün çamaşır suyuna da güçlü bir direnci mevcuttur. Çamaşır suyu 20 dakika bekletilmeli hemen durulanmamalıdır. Bu yüzden olabildiğince dikkat etmek gerekir.

Parvovirus Hastalık Sonrası

Hastalık sonrası iki ay boyunca virüsü taşımaya devam edecektir. Bu yüzden başka köpeklerle bulaştırmamak için izole etmek gerekir. Hastalığı atlatan köpekler kanlı ishal hastalığına karşı bağışıklık kazanmış olur. Fakat yine de bu hastalığa yakalanma riski mevcuttur.

Kanlı İshal Tedavi Ücreti

Kanlı ishal tedavi ücreti hastanın hangi aşamada olduğu ile ilgilidir. Öncelikle muayene edilmelidir. Bilgi için Ümraniye veteriner kliniğimizi arayabilirsiniz.

Kanlı İshal(Parvovirus) İnsana Bulaşır mı?

Parvovirus sadece köpeklerde görülen bir virüstür. İnsanlara bulaşmamaktadır.

Sorularınızı Sorun

Aşağıdaki yorum formundan aklınıza takılan tüm soruları sorabilirsiniz. Tüm soruları yanıtlayacağız.